torsdag 4 januari 2024

Ett litet mellanspel i väntan på…

Vinterland och kallt som bara den. Nu är julen avklarad och nytt år har firats in så kom härliga äventyr, nu är vi sååå redo! Under tiden så tvingar vi oss ut i midvinterkylan, varselklädsel och pannlampa på. Vi har lämnat företagsbilen och har just inget val än att gå så tack för den för det är riktigt bitande skönt, med siktet på att komma hem till den nästan utbrunna brasan och stoppa in en pinne till 😊 Men det är full aktivitet hemma hos…

”Vår” härliga hemmaskog med gamla ekar och aspar skövlas och en blir så j**a lack på hur det får gå till. Skönt att dra och slippa se förödelsen, lite som att blunda för det som sker. Det som dock är positivt är att herbivorerna får gott om mat. Fyra älgar kom på besök och det lagom till vargjakten drog i gång. Hemma hos oss är älgarna garanterat skyddade så länge jag är i närheten. Inte en chans att vargen visar sig så länge jag är i närheten, det är jag tyvärr säker på efter att aktivt ha försökt få se varg i deras naturliga habitat hela livet utan att lyckas. Men förmodligen kommer vargen säkert in på tomten och hälsar på så fort vi ger oss av, det vore så typiskt min otur! 

Ja här står hon, vår härliga Vildvittra och bara väntar. Näst intill fullpackad med det som vi behöver. Det har gallrats och åter gallrats på allt som bara måste med. Så nu ska det bli väldans spännande att väga in tjockisen. Gratis prylar kommer garanterat att finnas att hämta vid Vägverkets fordonsvåg i Nissaslätt nära Halmstad om vi bara lyckas att skotta oss ut. 

Sista vändan till bilen med tandborstar, frukosten och mobiler då ringer mobilen…

– Hej jag heter Emma och ringer från Stena Line, tyvärr så är färjan inställd på grund av hårt väder och tekniska fel!

Wath the häck! Ja men visst det går så bra att ta nästa färja (nästa dag) vi har ju all tid i värden (nästan). Och det är ju faktiskt snökaos i syd Sverige så det känns ju inte så fel. Och att säkra husbilen inför stormbyar på Kattegatt med en mishmash av inventarier är ju skönt att slippa.  Så packa upp och packa in så vi klarar natten, sedan drar vi.

Ja men nu så är vi på G! Solen skiner, vägbanan är torr och livet leker. Äntligen, vilken känsla! Mot färjan, mot äventyr. Mängder med tankar och idéer snurrar i huvudet. Ska vi åka öster- eller väster ut? Det lutar i nulägen mot västerut, I love France även om det är översvämningar i norra delen och att det ska vara blockader av franska bönder på vägarna nästa vecka. Demonstrationer mot diselpriserna har jag förstått. Rätt komiskt nu när svenska priser närmat sig de ”låga” franska. Kanske en kan få vara lite delaktig? Jag har som fd. bonde alltid varit nyfiken på deras vågade aktioner i protest. Jag kan ju faktiskt köra traktor 😊


Men stop! Nu är det för bra…

– Hej jag heter Emma och ringer från Stena Line, jag tror att jag pratade med dig igår? Tyvärr så blev även denna färjetur inställd… ja, tekniska fel...
Ja men vad bidde det då då? Färjan nästa kväll (hoppas vi innerligen) och en massa härlig tid. Det fick bli ett stopp i Gisslaved då det hade 50 m banor och äntligen ska jag simma, det var så länge sedan. Jag tänker mig att hänga på låset med pensionärerna och bara njuta. Vi börjar med att ta en kall promenad för lilla Gisslaved (-12 grader). Men åter igen…

Wath the häck! Nä, badet öppnar först klockan 14:00! Vad gör en i Gisslaved? Vi har nu halkat fram Storgatan och åter, det känns som om vi ”kan” Gisslaved. Så nu sitter vi här med frusen ”spolarburk” och väntar på att gå lös med våtservetter på vindrutan för att köra vidare mot metropolen Halmstad imorgon. Mot nya äventyr!


 

 

5 kommentarer:

Kulturella vi rullar vidare på jakt efter romarspår utmed Silvervägen

Vi har rullat in i spännande områden där de varnar för det iberiska lodjuret! Från att varit utrotad i 30 år så har den återinvandrat och st...